Bemiddeling

Bemiddeling helpt om de efficiëntie van uw team te verhogen.

bemiddeling-2-a

Katrien Van Den Broucke
 Erkend bemiddelaar

Bemiddeling helpt!

Het dagelijks leiden van je bedrijf is geen evidentie. Hier en daar loopt het wel eens fout. Want waar mensen samenwerken, kunnen problemen ontstaan…

  • discussies tussen medewerkers
  • vastgelopen gesprekken tussen leidinggevende en medewerkers
  • teams waar de samenwerking muurvast zit

Fustrerend

Als je partij bent in een conflict of zelf geen oplossingsmogelijkheden meer ziet, kan je best gepaste professionele hulp inzetten. Een erkend bemiddelaar gaat samen met jou en de ander(en) op weg naar constructieve, duurzame win-win oplossingen.

Hoe gaan we tewerk?

In één op één gesprekken of groepsgesprekken verkennen we de standpunten en onderliggende behoeftes. Tijdens de bemiddelingsgesprekken is het doel dat elke partij een evenwaardige inbreng heeft en dat er geluisterd wordt naar elkaar. We helpen de problemen overzichtelijk te maken waarbinnen partijen kunnen zoeken naar gedragen oplossingen die voor iedereen haalbaar zijn. 
Als bemiddelaar garanderen we dat dit op een veilige en constructieve manier kan gebeuren. De bemiddelaar is neutraal en neemt geen standpunt in maar zorgt voor wel voor een veilige context met inlevingsvermogen en zorg voor elkaar. Uiteraard gebeurt alles in uiterste discretie.

Getuigenissen

Ik apprecieer het enorm dat mijn werkgever bemiddeling heeft voorgesteld. We zaten echt in een impasse. Nu heb ik wel terug vertrouwen en perspectief gevonden. Ik ben reeds jaren actief als werkbegeleider en doe mijn job doodgraag. Toch ben ik reeds 2 maal ‘uitgevallen’. Ik wil mijn werk zeer goed doen, maar ik heb ook enkele ‘moeilijkere’ karakters in mijn ploeg. Dit maakt het werk niet altijd makkelijk. Ik had het gevoel niet terecht te kunnen bij mijn leidinggevende. Ik liep vast, botste op een muur. Dit gaf mij zeer veel stress, ik had ook veel lichamelijke klachten. Thuis gaf deze situatie ook veel spanning. Op bevel van de huisarts ben ik dan 2 keer voor een langere tijd in ziekteverlof geweest. 

Op een dag belde de grote baas en stelde hij bemiddeling voor. Via bemiddeling kon ik mijn verhaal kwijt… zonder dat ik moest vrezen voor sancties, ik kon vrijuit praten. De bemiddelaar is een neutrale persoon en neemt ook geen standpunt in. Zij liet mij wel volledig mijn verhaal vertellen… Zij heeft mij ook inzicht gegeven in de dynamieken die speelden en waarom het af en toe botst met mijn leidinggevende. Ook hij heeft een gesprek gehad met de bemiddelaar en daarna zijn we samen in gesprek gegaan… Dit gesprek heeft ons beiden wel een goed gevoel gegeven. We hebben meer begrip en inzicht gekregen voor elkaars terrein en gevoeligheden en hebben ook dieper tot op het relationele kunnen praten. Nu weet ik dat hij mij respecteert in mijn rol en dat ook ik hem respecteer. De angel is eruit. Ik dacht echt na mijn laatste ‘ziekteperiode’ dat ik een ultimatum zou stellen ‘hij of ik’. Gelukkig is het dankzij bemiddeling niet zo ver gekomen en kunnen we beiden terug onze job met plezier doen.

Jens

Onze organisatie draait goed. We kunnen jaarlijks een omzetstijging optekenen, we hebben klantgerichte en gemotiveerde medewerkers… maar toch maak ik me zorgen. Ik hoor dat er spanningen zijn tussen 2 medewerkers van 2 verschillende afdelingen. Ze hebben beiden wel wat invloed in onze organisatie zowel vanuit hun functie als persoonlijkheid. De personeelsdienst is op de hoogte maar ziet ook geen oplossing. Ze krijgen het verwijt kant te kiezen. 
Via bemiddeling werd een neutrale ruimte gecreëerd waarbinnen elke partij vrijwillig zijn/haar verhaal kon doen. De ergernissen werden bespreekbaar gemaakt, er werd geluisterd naar elkaars behoeftes en vanuit empathie is er begrip ontstaan. Finaal zijn er werkafspraken gemaakt voor een constructieve samenwerking. 
Een escalatie van het probleem werd op deze manier vermeden.

Karina

Wil je meer info over bemiddeling of een vrijblijvende offerte? Neem contact op met VONST – info@vonst.be of telefonisch op 0477/249597.